تبدیل کلیسای مسروپ مقدس اهواز به یک ویرانه

کلیسای مسروپ مقدس بنایی مربوط به دوره پهلوی است و در اهواز در محدوده سرای دادرس در بازار عبدالحمید واقع شده است. این کلیسا توسط «ترداد داویدیان» در سال ۱۳۴۷ خورشیدی که در شرکت ملی نفت مشغول به کار بوده طراحی و ساخته شد.
به گزارش محبت نیوز ، کلیساها و قبرستان های ارمنی های خوزستان در فهرست آثار ملی ثبت نشده اند. در حالی که پیش از این روبرت بگلریان، نماینده ارمنی های اصفهان و جنوب کشور در مجلس حفاظت از کلیساهای خوزستان را موضوعی مهم می داند: شورای خلیفه گری باید توجه بیش تری به این کلیساها نشان دهد و مانع از تخریب دیگر کلیساهای باقی مانده در این استان شود. بعد از تخریب کلیسای تاریخی اندیمشک در اواخر سال ۱۳۸۵ و ناتوانی سازمان میراث فرهنگی برای حمایت و حفظ این اثر، ثبت کلیساهای استان خوزستان در فهرست میراث ملی بیش از پیش اهمیت یافته است.
در حال حاضر دو کلیسا نیز در شهر مسجد سلیمان وجود دارد و هر دو کاربری مذهبی خود را از دست داده اند. تنها کلیسای ثبت شده در استان خوزستان، کلیسای سورت گاراپت آبادان است که در سال ۱۳۱۹ ساخته شده؛ این کلیسا در زمان جنگ آسیب دید اما توسط ستاد بازسازی مناطق جنگی مرمت شد. در حال حاضر به خاطر اندک بودن مسیحیان در آبادان مراسمی در این کلیسا برگزار نمی شود اما به خاطر مجاورت با مدرسه ادب آبادان، همچنان پابرجاست.
در شهر اهواز هم چهار کلیسای وجود دارد؛ کلیسای سورت مسروپ که ترداد داویدیان که در سال ۱۳۴۷در شرکت ملی نفت مشغول به کار بوده آن را طراحی و ساخته است. این کلیسا که در یکی از نقاط مرکزی اهواز قرار دارد؛ تنها مورد استفاده تعداد قلیلی از ارمنی های اهواز است. کلیسای دیگر، متعلق به ارمنی های پروتستان در اهواز است به نام شبانی کو، این کلیسا نیز به علت تعدد بسیار کم پروتستان ها تقریبا بلااستفاده است. کلیسای کاتولیک ها بیش ترین فعالیت مذهبی را در اهواز دارند و این کلیسا در خیابان نادری اهواز است و کشیش های اصفهان ماهی یک بار برای برگزاری مراسم مذهبی به این کلیسا سر می زند و کلیسایی دیگر که به کلیسای خانگی مشهور است و پذیرایی سایر مسیحیان می باشد.
1396-11-18-1-4-576×1024انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در سال ۱۳۸۷ و به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی که به نام بنا ها و محوطه های مذهبی نامگذاری شده بود در پیشنهادی به معاونت حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان خواستار توجه به تمام بناهایی شد که متعلق به اقلیت های مذهبی هستند و به لحاظ معماری ارزش نگهداری و ثبت در فهرست آثار ملی ایران را دارند شد. در کلیسای مسروپ مقدس اموال و اشیا کلیسا در سالن رها شده و بخشی از آن را معتادان به سرقت برده اند مسیحیان از جمله ارامنه مردمانی هستند که قرن‌هاست با مسلمانان همزیستی دارند. در خوزستان هم دیرینه‌گی زندگی مسیحیان از سابقه طولانی برخوردار است. در ایران مردم مسلمان با پیروان ادیان الهی زندگی مسالمت آمیزی داشته اند. در این بین نوع نگرش حاکمان ایران بوده که زمینه مشکلات عقیدتی با دیگر شهروندان را در ایران ایجاد کرده است . متاسفانه باید بگویم اماکن متعلق به ارامنه در خوزستان و اهواز از وضعیت نگران کنندهای برخوردار است مقصر را به دلایلی که خواهم گفت شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب می دانم.

Comments

Popular posts from this blog

قتل یک زن توسط همسرش در بندر کیاشهر

کشته شدن کودک دو ساله در اصفهان توسط مأموران؛ مقام قضایی: خودرو «مشکوک» بود