تفتیش منازل بهائیان و بازداشت سه شهروند بهایی در آبادان

ماموران امنیتی در شهر آبادان و خرمشهر صبح روزیکشنبه شانزدهم اردیبهشت ساعت ۶:۴۵ دقیقه با مراجعه هماهنگ به منزل سه شهروند بهایی منازل آنان را تفتیش کرده و سه تن از بهائیان زن را بازداشت کرده اند.

به گزارش هرانا  ، نوشین افشار، ندا ثابتی و فروغ فرزانه سه تن از بهائیان بازداشت شده در آبادان و خرمشهر هستند که توسط ماموران امنیتی بازداشت شده اند. ماموران امنیتی پس از تفتیش منزل که به همین علت تمام منزل بهم ریخته شده است، ماموران اقدام به توقیف کتاب ها، کامپیوتر، لپ تاپ به همراه هارد و فلش ها کرده اند. شش مامور مرد در زمان بازداشت حضور داشتند و در زمان تفتیش نیز از اعضای خانواده بازداشت شدگان نیز بازجویی کوتاهی کرده اند. این منبع آگاه در این مورد می گوید: پنج مامور از اداره اطلاعات اهواز بودند و یک نفر نیز از اداره اطلاعات آبادان حضور داشت.
به گفته ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدگان نهایت یک ساعت دیگر آزاد خواهند شد اما با وجود گذشت چندین ساعت اطلاعی از دلیل بازداشت و نگهداری آنان نیست.
طی روزهای اخیر همچنین کاویز نوزدهی شهروند بهایی نیز توسط ماموران امنیتی در مشهد بازداشت شده است. این شهروند بهایی پیشتر دو سال در زندان محبوس بود. شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

Comments

Popular posts from this blog

کشته شدن کودک دو ساله در اصفهان توسط مأموران؛ مقام قضایی: خودرو «مشکوک» بود

قتل یک زن توسط همسرش در بندر کیاشهر