دولت‌های سراسر جهان باید سفرای خود را از ایران فراخوانند

 

پنج‌شنبه ۲۲ دی‌ماه ۱۴۰۱ – کمپین حقوق بشر در ایران از دولت‌های سراسر جهان می‌خواهد که به خیل کشورهایی بپیوندند که در اعتراض به کشتار و اعدام شهروندان معترض ایرانی، دیپلمات‌های جمهوری اسلامی حاضر در کشورهای خود را فراخوانده‌اند و خشم و اعتراض خود را نسبت به تداوم رفتار غیرانسانی و خشن نظام جمهوری اسلامی صراحتا اعلام کنند.

هادی قائمی،مدیر کمپین حقوق بشر در ایران با اشاره به سرکوب شدید اعتراضات مردمی، گفت: «تمایل مقامات جمهوری اسلامی برای قتل شهروندان جوان ، چه پای چوبه‌های دار و چه با شلیک گلوله در خیابان ، به این معنی است که بدون اقدام بین المللی موثر و شدید، زنان و مردان جوان بیشتری کشته خواهند شد.»

به گفته هادی قائمی «در شرایط حاضر هر یک ساعت هم مهم است و دولت های جهانی باید هرچه سریعتر سفرای خود را ا ایران فراخوانند و فوراً روند یک سازوکار جدی را فراهم کند و به مقامات جمهوری اسلامی بفهمانند که تداوم سرکوب‌های خشونت‌آمیز هزینه‌های گزاف و سنگینی برای جمهوری اسلامی خواهد داشت». 

هادی قائمی گفت: «به نظر می رسد مقامات جمهوری اسلامی بر این باورند که می توانند از محکوم شدن به دلیل جنایات خود در برابر جامعه جهانی عبور کند، جامعه جهانی با اقدامات خود باید این باور غلط را از بین ببرد».

دولت‌های سراسر جهان علاوه بر فراخواندن سفیران خود از ایران در اعتراض به سرکوب و کشتار و اعدام معترضان، باید دیپلمات‌های ایرانی حاضر در کشورهای خود را احضار کنند و خواسته‌های خود را صراحتا به گوش مقامات جمهوری اسلامی برسانند؛

  • جمهوری اسلامی باید فورا صدور و اجرای احکام اعدام را متوقف کند
  • تمامی احکام اعدام صادر شده علیه معترضان باید فوراً لغو شود
  • هیچ حکم اعدامی برای معترضان نباید صادر شود
  • اعمال خشونت مرگبار حکومت علیه معترضان در خیابان ها بلافاصله متوقف شود
  • معترضان بازداشت شده باید فورا آزاد شوند
  • روند پیگیری پرونده‌های معترضان باید بر مبنای استانداردهای بین المللی و کاملا عادلانه باشد. از جمله حق داشتن وکیل انتخابی مستقل برای بازداشت‌شدگان.

دولت‌ها همچنین باید تحریم‌های حقوق بشری خود علیه جمهوری اسلامی را به میزان قابل توجهی گسترش دهند تا همه افراد و سازمان‌های مرتبط با نقض حقوق بشر در ایران را دربرگیرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران،  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هر فرد تاثیرگذار در نقض حقوق بشر در قوه قضائیه، نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها و همچنین شرکت‌ها و نهاد‌های تحت کنترل و نظارت این ارگان‌ها باید جزو این تحریم‌ها باشند. هم‌چنین تمام ابزارهای سرمایه‌گذاری مالی این افراد در خارج از کشور و دارایی‌های آنها باید شامل این تحریم‌ها باشد.

.از ابتدای شروع خیزش انقلابی مردم ایران تاکنون دستکم ۵۲۰ نفر از جمله ۷۰ کودک به دست نیروهای نظامی و امنیتی کشته شدند. چهار نفر از معترضان (محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی) اعدام شدند و براساس یافته‌های کمپین حقوق بشر در ایران در حال حاضر دستکم ۲۰ نفر از بازداشت‌شدگان در سراسر کشور با حکم اعدام روبرو هستند و ۴۲ نفر نیز با اتهاماتی چون افسادفی‌الارض و محاربه روبرو هستند که می‌تواند حکم اعدام در پی داشته باشد. 

 

شمار زیادی از کشورها سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای خود را احضار کردند

روز ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۱، اتحادیه اروپا حسین دهقانی، سفیر جمهوری اسلامی را احضار کرد و خشم و اعتراض این اتحادیه را نسبت به قتل حکومتی محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی اعلام کرد. استفانو سانینو، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا، گفت که درخواست اتحادیه اروپا از مقامات ایرانی برای لغو بدون تأخیر احکام اعدامی که پیشتر علیه سایر معترضان صادر شده است، تکرار شد.

در همین روز آلمان نیز سفیر جمهوری اسلامی ایران را احضار کرد و آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه این کشور، در یک کنفرانس خبری در برلین گفت: « دستور دادم سفیر ایران دوباره به وزارت خارجه احضار شود تا کاملاً روشن کند که کشور آلمان نسبت به سرکوب وحشیانه و اعمال ظلم و ستم علیه معترضان و همچنین اعدام‌های اخیر بی‌توجه نخواهد بود»

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز پس از اجرای اعدام محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی ، کاردار جمهوری اسلامی در لندن را احضار کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که: « کاردار ایران را احضار کردم تا به شدیدترین وجه ممکن این اقدام  منفور (اعدام معترضان) را محکوم کنیم. رژیم جمهوری اسلامی ایران باید به سرکوب وحشیانه مردم خود پایان دهد و به خواسته‌ها و مطالبات مردم گوش فرا دهد.»

وزارت امور خارجه فرانسه نیز با بیان اینکه کاردار ایران در پاریس احضار شده است، در صفحه توییتر خود نوشت: «او (کاردار ایران) از موضوع ما یعنی محکومیت شدید اجرای احکام اعدام‌ها و سرکوب‌ شدید معترضان در ایران مطلع شد.»

روز ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۱، وزیر امور خارجه هلند گفت که دولت این کشور  برای دومین بار در یک ماه گذشته سفیر ایران را احضار می کند تا نگرانی های خود را در مورد اعدام معترضان اعلام کند . او در صفحه توییتر خود نوشت «از اجرای حکم اعدام معترضان در ایران وحشتناک وحشت زده شده است».

وزیر امور خارجه بلژیک نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «از اعدام دو شهروند ایرانی دیگر وحشت دارم. بلژیک موضعی اصولی در برابر مجازات اعدام دارد. ما به همراه کشورهای هم‌نظر در اتحادیه اروپا، سفیر ایران را احضار خواهیم کرد». وزیر امور خارجه بلژیک تاکید کرد که «تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران روی میز است».

علاوه بر این کشورها، وزارت امور خارجه نروژ سفیر ایران در اسلو را احضار کرد و دانمارک نیز اعلام کرد سفرای ایران را احضار خواهد کرد و ایتالیا نیز پیش‌تر و در اواخر سال گذشته میلادی سفیر ایران در رم را احضار کرده بود.

کمپین حقوق بشر در ایران از کشورهای سرتاسر جهان مانند اتریش، سوئد، فنلاند، اسپانیا، پرتغال، یونان، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، نیوزلند ، مکزیک، برزیل، شیلی، آرژانتین، کلمبیا و لیبریا دیگر کشورها می‌خواهد که دیپلمات‌های ایران را برای توضیح و پاسخگویی برای شرایط نقض حقوق بشر در ایران احضارکنند که به این ترتیب واکنش بین‌المللی قوی‌تر و هماهنگ‌شده‌ علیه اعمال خشونت حاکمیت جمهوری اسلامی شکل گیرد.

به گفته هادی قائمی «دولت‌های سراسر جهان باید فراتر  از صدور بیانیه و محکوم کردن جمهوری اسلامی، که هیچ تاثیری در توقف سرکوب و کشتار ندارد، بی‌پروا و صریح در برابر تداوم سرکوب و کشتار جمهوری اسلامی بیاستند. 

Comments

Popular posts from this blog

کشته شدن کودک دو ساله در اصفهان توسط مأموران؛ مقام قضایی: خودرو «مشکوک» بود

قتل یک زن توسط همسرش در بندر کیاشهر