نام و تصاویر تعدادی از کشته شدگان اعتراضات ایران را ببینید

دهها کشته و زخمی؛ گزارش مفصل از هفت روز اعتراضات سراسری در شهریور ۱۴۰۱

خبرگزاری هرانا – ایران در روزهای اخیر شاهد اعتراضات گسترده مردمی است که به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت معترض هستند. جرقه این اعتراضات پس از جان باختن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله در زمان بازداشت توسط پلیس امنیت اخلاقی زده شد و به سرعت در ۸۵ شهر کشور از ۲۹ استان برای شبهای متوالی ادامه یافت. حاصل این اعتراضات دهها کشته و زخمی است. ارتباطات در ایران بخصوص شبکه اینترنت مختل است. دستگیری فعالان و معترضان ادامه دارد و کماکان هیچ نشانه ای دیده نمی شود که حکومت ایران قصد شنیدن صدای a

نسخه کامل گزارش را بصورت پی دی اف دانلود کنید

مهسا (ژینا) امینی، زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز که به تهران سفر کرده بود روز سه شنبه ۲۲ شهریور در ایستگاه متروی حقانی تهران، به بهانه حجاب نامناسب توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به وزرا منتقل شد.
کوتاه مدتی پس از بازداشت، پیکر نیمه جان وی در حالی که با سطح هوشیاری درجه ۳ به کما رفته بود به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کسری منتقل شد.
با توجه به کارنامه بد نیروی انتظامی در برخورد خشن با متهمان و وقایع مشابه پیشین، افکار عمومی با باور به ضرب و شتم این دختر جوان در محل بازداشتگاه، نسبت به این وضعیت واکنش نشان داد.
توضیحات غیرقابل پذیرش فراجا در دفاع از عملکرد خود در رابطه با فوت خانم امینی، سابقه عملکرد نیروی انتظامی در کنار نارضایتی گسترده از وجود نهادی به نام پلیس امنیت اخلاقی به اعتراضات گسترده در ایران دامن زد.
اعتراضات شهروندان به این رخداد از زمان فوت مهسا امینی، مقابل بیمارستان کسری و خیابان آرژانتین تهران آغاز شده و علیرغم فشار نهادهای امنیتی پس از خاکسپاری او در گورستان آیچی سقز شکل دیگری به خود گرفت و نهایتا هفت روز اعتراضات سراسری در ۲۹ استان، ۸۵ شهر و ۱۸ دانشگاه بزرگ کشور را رقم زد.
اعتراضاتی که به واقعه فوت خانم امینی محدود نماند و به سرعت ارکان و پایه های سیاسی و ایدئولوژیک حکومت ایران را نشانه گرفت.
اعتراضاتی که با سرکوب شدید و استفاده نیروهای یگان ویژه پلیس، سپاه و ارتش از گاز اشک آور، گلوله های ساچمه ای و سلاح جنگی منجر به کشته شدن ده ها تن و مجروح شدن صدها نفر از معترضان شده است.
گزارش پیش رو علیرغم محدودیت های شدید ارتباطی که حکومت ایران اعمال کرده، با توجه به ضرورت جاری، به جمع بندی اولیه از هفته نخست اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ می پردازد. اعتراضاتی که در زمان تهیه این گزارش همچنان ادامه دارد.

اعتراضات

در حالی که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در مقر سازمان ملل در نطق سخنرانی سالانه خود از حقوق بشر صحبت می کرد. همزمان مردم معترض به عملکرد پلیس و قوانین مذهبی که به خصوص زنان جامعه را هدف قرار می دهد به خیابانها آمدند.
روز ۲۶ شهریورماه نخستین جرقه های اعتراضی در تهران، سنندج و سقز زده شد. سپس به سرعت اعتراضات به شهرهای دیگر و گروههای و طبقات اجتماعی مختلف رسید.
جغرافیای اعتراضات
۲۹ استان از ۲۶ شهریور تا ۱ مهر در ایران شاهد اعتراض بود. استانهای زیر مواردی هستند که بروز اعتراضات در آنها مستند شده است:
کردستان، تهران، خراسان رضوی، البرز، کرمانشاه، گیلان، آذربایجان غربی، اصفهان، آذربایجان شرقی، یزد، همدان، مرکزی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، قم، قزوین، هرمزگان، کرمان، مازندران، خراسان جنوبی، فارس، لرستان، زنجان، گلستان، سمنان، اردبیل، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خوزستان،
در هفته نخست اعتراضات در مجموع ۸۵ شهر از ۲۹ استان فوق برای ۱۳۳ بار صحنه اعتراضات شدند. در مواردی که معترضان راه به خیابان پیدا نکردند جو شدید امنیتی بر منطقه حاکم بود.
علاوه بر ۱۳۳ حضور گسترده خیابانی، ۱۸ دانشگاه برای ۲۰ مرتبه اعتراض کردند.
شهرهایی که معترضان در یک هفته اعتراض در خیابانهای آن حاضر شدند به شرح ذیل توسط هرانا راستی آزمایی شده است:
سقز، سنندج، تهران، مشهد، کرج، دیواندره، بانه، پاوه، رشت، دهگلان، تکاب، اصفهان، مریوان، بیجار، قروه، همدان، اراک، کرمانشاه، ایلام، یاسوج، قم، قزوین، بندرعباس، رفسنجان، ساری، ارومیه، کیش، بوکان، بیرجند، کرمان، سبزوار، شیراز، خرم‌ آباد، زنجان، آبدانان، نقده، آمل، گرگان، منجیل، سردشت، اسلام‌آباد غرب، اردبیل، گنبد کاووس، ورامین، تالش، تنکابن، زرین شهر، زاهدان، قشم، دهلران، بابل، نورآباد، سرابله، نوشهر، مرودشت، مهاباد، اشنویه، ساوه، شیروان، قائم‌ شهر، گرمسار، بابلسر، لاهیجان، اهواز، کاشان، رودسر، قوچان، پاکدشت، بندر انزلی، یزد، کامیاران، شهریار، لنگرود، کاشمر، ملکان، دهدشت، شاهرود، نیشابور، تبریز، محمودآباد، پیرانشهر، رضوانشهر، پرند، هشتگرد، فولادشهر.

شعارهای معترضین
شعارهای مختلفی در تجمعات سر داده شد که پر تکرارترین آنها را به شرح پیش رو میتوان لیست کرد:
o ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم
o توپ، تانک، فشفشه؛ آخوند باید گم بشه
o جمهوری اسلامی، نمیخوایم، نمیخوایم
o مرگ بر اصل ولایت فقیه
o بسیجی برو گم شو، بسیجی برو گم شو
o آزادی، آزادی، آزادی
o مرگ بر خامنه ای
o عدالت، آزادی، پوشش اختیاری
o مرگ بر ماشین گشت کشتار
o ننگ ما ننگ ما، رهبر الدنگ ما
o مرگ بر جمهوری اسلامی
o سقز تنها نیست، سنندج پشتیبان اوست
o کشتن بخاطر روسری، تا کی چنین خاک بر سری

نقشه اعتراضات

برای درک بهتر از گستره اعتراضات شهریورماه به نقشه پراکندگی آن در یک هفته اخیر بنگرید

متمرکز ترین نقاط اعتراضی را در نقشه زیر دنبال کنید

اختلال در ارتباطات

اختلال در اینترنت و شبکه ارتباطات سیار از نخستین روزهای اعتراضات اخیر روئیت شد.
از ۲۹ شهریورماه قطع ارتباطات و اختلالات بخصوص در کردستان و سایر کانون های اعتراضی به اوج رسید.
شهرهای سقز، سنندج، تهران، مهاباد، اهواز، بانه، بوکان، کرمانشاه، قزوین، اراک، مشهد، مریوان، پاوه، بیجار، قروه، کامیاران، دهگلان، سروآباد، دیواندره، ارومیه، رشت، شاهین شهر، کرج، پیرانشهر، سردشت، شیراز، چابهار، شاهین دژ، تکاب، ربط، اشنویه، لنگرود، املش بیشترین موارد قطع ارتباطات را تا تاریخ ۲۹ شهریورماه تجربه کردند.
از تاریخ مورد اشاره قطعی ارتباطات شکل سراسری به خود گرفت، شبکه های اینستاگرام، واتساپ، اسکایپ فیلتر شدند. سرعت اینترنت کاهش یافت.
میزان کاربری اینترنت در ایران ۶۷ درصد کاهش یافت و همینطور شبکه ارتباطات سیار از جمله همراه اول، ایرانسل و رایتل دچار اختلالات تعمدی شدند.
ایلان ماسک، مالک شرکت استرلینک وعده اینترنت ماهواره ای برای ایرانیان را داد. پس از اظهارنظر او، سایت شرکت آقای ماسک در ایران فیلتر شد.
همچنین پیامک های حاوی نام مهسا امینی توسط شبکه مخاربراتی همراه اول فیلتر و بلاک شدند.
گروههای مختلف حقوق بشری با صدور بیانیه هایی نگرانی خود را از قطع اینترنت در ایران و تبعات آن ابراز کردند.

خسارات جانی و مالی:

در طی یک هفته اعتراض سراسری در اخر شهریور ۱۴۰۱ تعداد زیادی از معترضان کشته و زخمی شدند.
همینطور به اموال دولتی و شخصی نیز آسیب زیادی وارد شد.


Comments

Popular posts from this blog

کشته شدن کودک دو ساله در اصفهان توسط مأموران؛ مقام قضایی: خودرو «مشکوک» بود

قتل یک زن توسط همسرش در بندر کیاشهر